Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag
Begin 2022 stond nog steeds in het teken van Covid. Het was wel het jaar waarin coronamaatregelen langzamerhand weer werden versoepeld en we ons beetje bij beetje weer vrij konden bewegen. Ook medewerkers van VGA kwamen deels weer naar kantoor omdat het nodig was om de betrokkenheid van medewerkers bij VGA te behouden en de verbinding tussen medewerkers, bestuur en leidinggevenden te borgen.
Covid heeft voor een aantal klanten van VGA grote, financiële impact gehad. De oorlog in Oekraïne heeft bovendien gezorgd voor ongekend hoge inflatie en energieprijzen. Deze ontwikkelingen maken dat veel organisaties moeten bezuinigen en zich voor complexe maatschappelijke opgaven gesteld zien. Dit geldt ook voor de gemeente Amsterdam en haar deelnemingen.
De koers uitzetten naar 2025
Nieuwe ontwikkelingen in de verzekeringsmarkt, de snel veranderende wereld om ons heen en de wens om klanten nog beter te ondersteunen bij hun complexe opgaven, waren voor VGA reden om haar strategie te herijken.
VGA is op zoek gegaan naar service en producten die passen bij deze tijd en bijdragen aan de maatschappelijke opgaven van de gemeente Amsterdam. Er is behoefte vanuit klanten om inzicht te hebben in de risico’s die zij lopen en hoe die preventief verminderd kunnen worden door risico’s te beheersen. Wij vinden het belangrijk om naar deze wensen te luisteren.
VGA heeft daarom de ambitie om in 2025 het expertisecentrum voor operationele risico’s te zijn voor de gemeente Amsterdam en haar deelnemingen. Dit betekent dat wij intensief met onze klanten gaan samenwerken om de risico’s die er zijn bij de uitvoering van hun taken beheersbaar te houden, zodat zij succesvol zijn met hun maatschappelijke opdrachten en financiële opgaven.
VGA gaat haar dienstverlening op het gebied van verzekeren en schademanagement dus uitbreiden met risicomanagement.
Kennis, expertise en data inzetten
Eigenlijk heeft VGA alles al in huis om expert op het gebied van operationeel risicomanagement te worden: professionals met veel kennis van de stad en uitgebreide expertise op hun vakgebied. Bovendien beschikt VGA over enorm veel data, die, als je ze met elkaar koppelt en verbanden weet te leggen, goede sturingsinformatie oplevert voor de klanten. Hierdoor kunnen schades beperkt of zelfs voorkomen worden. En dat heeft weer een positief effect op het verzekerbaar houden van risico’s en het beperken van premiestijgingen, want (her)verzekeraars kijken steeds meer naar wat klanten doen om risico’s preventief te beheersen.
Organisatie in transitie
VGA heeft in 2022 flinke stappen gezet om de nieuwe strategie te ontwikkelen en de organisatie voor te bereiden op deze koerswijziging. Medewerkers op sleutelposities vormen een team van kwartiermakers: zij helpen mee om de organisatie in beweging te krijgen en de nieuwe koers uit te zetten, zij doen onderzoek en betrekken collega’s bij de veranderingen. Risicomanagement gaat, naast verzekeren en schadebehandeling behoren tot de strategische kernactiviteiten van VGA. Dit betekent dat de organisatiestructuur geoptimaliseerd moet worden. We doen dit in fases, waarbij we starten met een zogeheten grofstructuur. Hierin schetsen we de contouren en bouwen we stap voor stap aan een fijnstructuur waarin de ideeën steeds concreter worden. Hiervoor was het noodzakelijk om een goed beeld te krijgen van de functies en competenties die we nu in huis hebben en hoe de VGA medewerker van de toekomst eruit moet zien: over welke competenties dient hij/zij te beschikken, hoe bereiden we onze medewerkers hierop voor en hoe trekken we de juiste mensen aan.
Foto bestuur: A.P.C. Nijenhuis en Mr. M.I.C. Heijnen, voorzitter
Integraal adviseren
VGA wil als volwaardig samenwerkingspartner de klant integraal adviseren over het beheersen van risico’s. Onze klantteams werken multidisciplinair: niet alleen zijn zij aanspreekpunt en partner op het gebied van verzekeren en schades, ook brengen ze samen met de klant risico’s in kaart en denken mee over de beste oplossingen om ze zo goed en economisch mogelijk te beheersen..
VGA heeft zich in 2022 met name gefocust op:
- intensief samenwerken met onze klanten, waarbij we veel meer in gesprek gaan over de opgaven van onze klanten en duidelijk afspraken maken over de dienstverlening van VGA.
- het ontwikkelen van dienstverlening voor risicomanagement, mede op basis van twee pilots bij een grote klant.
- de doorontwikkeling naar een kwalitatief wendbare organisatie, waarbij we hebben onderzocht wat een passende organisatiestructuur is om onze ambitie waar te maken.
- verdere professionalisering in bijvoorbeeld managementinformatie en datakwaliteit zodat we onze klant kunnen ondersteunen aan de hand van onderbouwde sturingsinformatie en managementrapportages.
- het verkennen van de herverzekeringsmarkt en het uitbreiden van ons herverzekeringsnetwerk.
Interview
Zelf schades voorkomen en beperken
Onno Hoogerhuis is afdelingsmanager Infra en Civiel bij Stadswerken Amsterdam. ‘We zorgen ervoor dat de stad schoon, heel en veilig blijft. Vorig jaar nam VGA het initiatief om samen met ons aan de slag te gaan met de vraag: hoe kunnen we schades zoveel mogelijk voorkomen en het aantal claims verlagen? Dit heeft een heel proces van bewustwording op gang gebracht: je kunt niet alle schades voorkomen, maar we hebben wel allemaal invloed op de hoeveelheid claims.’
Vervelend
‘Mijn afdeling is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van de verhardingen in de stad, maar ook van speeltuinen, monumenten, kinderbadjes, kades, bruggen, sluizen en tunnels. We doen dat met 236 medewerkers, zoals stratenmakers, schippers, monteurs, projectrealisatoren en werkvoorbereiders. Elk half jaar komt VGA bij ons langs en geeft ons een overzicht van de schades en de vergoedingen van claims. Welke afdeling heeft veel schades en welke weinig. Dan dachten we: vervelend, maar daar hebben we geen invloed op. Totdat VGA vorig jaar voorstelde een pilot met ons te doen.’
Zelf iets doen
‘VGA heeft vervolgens workshops gegeven aan de teammanagers én aan de mensen die daadwerkelijk op straat werken. Dat heeft ons bewust gemaakt van waar we zelf wél invloed op hebben. Je kunt niet alle schades voorkomen. Er zijn soms schades die je zelf veroorzaakt, bijvoorbeeld aan dienstvoertuigen. En er zijn schades die je niet zelf veroorzaakt, zoals een stoeptegel die scheef ligt, maar waar we wel snel actie op moeten ondernemen om erger te voorkomen. Doordat we hierover in gesprek zijn gegaan, weten medewerkers dat we in Amsterdam best veel claims krijgen en dat we daar zelf wat aan kunnen doen.’
Blijvend effect
Of het wat heeft opgeleverd? Heeft de bewustwording gezorgd voor minder schades? Hoogerhuis denkt dat dat nog te vroeg is om daar wat van te zeggen. ‘We bekijken dat over een half jaar.’
Collega’s helpen
‘De samenwerking met VGA? Die is buitengewoon goed. De informatievoorziening is goed. VGA heeft vol enthousiasme de workshops verzorgd, heel open en bereid om de discussie aan te gaan. Er is veel tijd besteed aan gesprekken. Je merkt dat VGA het samen wil doen. VGA is voor onze medewerkers nu veel zichtbaarder. Door de workshops zijn onze mensen zich ervan bewust dat zij ook gewoon onze collega’s zijn die proberen om zoveel mogelijk schades te voorkomen en daarbij willen helpen.’
“Medewerkers weten dat we in Amsterdam best veel claims krijgen en dat we daar zelf wat aan kunnen doen.”
Onno Hoogerhuis, afdelingsmanager Stadswerken