Bestuurs­verslag

Inkomsten

Schade

Financiële analyse

Bedrijfsvoering

Vooruitzichten

Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag

Afgelopen boekjaar was in financieel opzicht voor NV VGA een goed jaar. Met een netto winst van € 4,095 miljoen is een rendement van 11,4% op het eigen vermogen gerealiseerd. De bruto verdiende premies stegen trendmatig met 4,7% naar € 28,438 miljoen. De schaderatio eigen rekening bedroeg 51,3% (2023: 50,8%) en toont een stabiel patroon, mede door de dempende werking van de herverzekering. De bedrijfskosten stegen naar € 7,903 (27,8% van de premieomzet, 2023: 26,6%) met name door reguliere loon- en kosteninflatie. Ook het rendement op beleggingen droeg door de stijgende marktrente met € 1,289 miljoen bij aan het positieve resultaat (2023: € 1,039 miljoen). Daarnaast is de solvabiliteit van NV VGA goed met een ratio van 301% (2023: 333%).

Partner in operationeel risicomanagement

Samen met de gemeente Amsterdam werken we aan een leefbare stad waar je veilig kunt wonen, werken en recreëren. Onze visie is dan ook om in 2025 hét expertisecentrum op het gebied van operationele risico’s te zijn, waardoor deze gemeentebreed beheersbaar en verzekerbaar blijven. Zowel vanuit de klant als vanuit de verzekeringsmarkt is er een groeiende behoefte aan goede risicomanagementinformatie. We voorzien in die behoefte door proactief inzicht te verschaffen in impactvolle risico’s, door het bieden van ondersteuning bij een passende beheersingsstrategie en bij het invoeren en borgen van adequate beheersmaatregelen.

Goede klantrelatie

Het maken van duidelijke afspraken met de klant over onze dienstverlening is van belang, zodat we die optimaal kunnen afstemmen op de behoeften van de klant. Daarom is het van belang een goede klantrelatie te ontwikkelen en inzicht te krijgen in de opgaven waar zij zich voor gesteld zien. Daarom hebben de klantteams in 2024 geïnvesteerd in het verstevigen van het strategisch partnerschap met de klanten. Onze multidisciplinaire klantteams bestaan uit een adviseur risicomanagement, een schadespecialist en een acceptant.

Cultuur en gedrag

Om onze ambities te realiseren, is het nodig om onderling goed met elkaar samen te werken. De bedrijfscultuur werd uitvoerig besproken tijdens bijeenkomsten met medewerkers en management. Kernthema’s waren houding en gedrag, verantwoordelijkheid geven, eigenaarschap nemen en elkaar daarop aanspreken.

Preventief risico’s beheersen

Onze organisatie specialiseert zich in het maken van risicoanalyses voor onze klanten die betrekking hebben op de operationele (al dan niet verzekerbare) risico’s en de wijze waarop deze risico’s kunnen worden beheerst. Dit doen wij op basis van onze kennis en ervaring en de gegevens uit onze database. Hierdoor kan de klant onderbouwde keuzes maken om de impact van operationele risico’s op maatschappelijke en bestuurlijke opgaven te beperken of te verminderen. Bovendien houden we door duidelijk gestructureerde risico-informatie het risico verzekerbaar binnen de zakelijke verzekeringsmarkt.

ICT-inrichting en organisatie

In 2024 zijn de organisatie en de processen binnen ICT verder geprofessionaliseerd en in lijn gebracht met de eisen die door de DNB worden gesteld aan informatiebeveiliging op basis van de Good Practice. Er is een gap-analyse uitgevoerd ten aanzien van de Digital Operational Resilience Act (DORA) die begin 2025 van kracht is geworden. Hieruit zijn geen materiele afwijkingen gekomen. Daarnaast hebben we ons gericht op de doorontwikkeling van het eind 2023/begin 2024 geïmplementeerde managementinformatiesysteem, het verbeteren van de datakwaliteit en de (risico)rapportages voor eigen gebruik en voor onze klanten. We zijn gestart om samen met onze klanten hun (data)behoeftes in kaart te brengen en betrouwbare rapportages te ontwikkelen op basis waarvan zij onderbouwde beslissingen kunnen nemen met betrekking tot het beheersen van hun risico’s. De ontwikkelde managementrapportages geven de klant helder inzicht in hun belangrijke risico’s. Hierdoor kan de klant goed afwegen welke risico’s verzekerd moeten worden en welke risico’s de klant zelf kan en wil dragen.

Interview

Meer grip, minder schades

‘Alex Klop werkt voor de gemeente Amsterdam als manager logistiek en operationele ondersteuning bij de directie Stadswerken. ‘Stadswerken is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van de openbare ruimte. We houden de stad schoon, verzorgen het groen en onderhouden wegen, stoepen, pleinen, tunnels, bruggen, sluizen en kades. Bij de afdeling Schoon zijn we bezig om te kijken of we schades aan voertuigen en schadeclaims kunnen reduceren. We willen daarom beter inzicht hebben in de oorzaak van schades.’

Oude voertuigen, smalle straatjes en gedrag

‘Stadswerken heeft ruim 650 voertuigen in de stad rijden. Bij de afdeling Schoon zijn dat veegwagens, kiepers en auto’s die team Anti Plak en Klad gebruikt. Daar zitten veel kleine voertuigen bij die deels al wat ouder zijn en waar veel verschillende mensen in rijden, zowel vaste medewerkers als uitzendkrachten. Dus er wordt nogal verschillend mee omgegaan. Bovendien is Amsterdam op bepaalde plekken en tijden heel druk en de straatjes nauw. Er kunnen dus verschillende oorzaken zijn voor het ontstaan van schades aan onze voertuigen. Wordt er nalatig omgegaan met de voertuigen? Is het omdat het oudere voertuigen zijn? Ligt het aan de inrichting van een straat? We willen weten wat de oorzaak is zodat we passende maatregelen kunnen nemen en het aantal schades kunnen beperken. Ondertussen stappen we stukje bij beetje over op elektrische voertuigen. Die zijn twee keer zo duur. We zorgen ervoor dat medewerkers goed opgeleid worden om die te bedienen. En wij stimuleren hen om schades echt te melden. Want dat gebeurt niet altijd.’

Risico's in kaart brengen

‘Ook het aantal aansprakelijkheidsstellingen door derden willen we terugbrengen. Dan moet je weten aan welke knoppen je kunt draaien. Samen met de afdeling Infra en Civiel kijken we bijvoorbeeld naar de inrichting van een straat: waar doen zich veel schades voor, is die bocht wel goed, is de verharding voldoende onderhouden. De contacten met VGA zijn daarom nu intensiever dan normaal, want VGA helpt risico’s in kaart brengen aan de hand van hun schadedata. De samenwerking met VGA verloopt heel fijn. Ze zijn inhoudelijk op de hoogte en hebben aan een half woord vaak genoeg. Maar voorkomen dat niemand ooit nog over een tegel valt, dat lukt helaas niet.’

Vorige
Inhoudsopgave
Volgende