Vooruitzichten
Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag > Vooruitzichten
Verder professionaliseren en opgavegericht werken
Eind 2025 willen we hét expertisecentrum zijn voor operationele risicomanagement voor de gemeente Amsterdam en haar deelnemingen. In 2024 hebben we hiertoe de nodige stappen gezet en is er een passende organisatiestructuur ontwikkeld die begin 2025 is geïmplementeerd.
Onze organisatie heeft veel expertise in huis, medewerkers met uitstekende kennis en vaardigheden die bijdragen aan het behalen van onze ambities. Om hun kennis en kunde ten volle te benutten, zorgen we ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Waar nodig bieden we medewerkers de kans hun talenten verder te ontwikkelen. Medio 2025 start er een leiderschapsprogramma voor leidinggevenden. We besteden blijvend aandacht aan onze bedrijfscultuur, waarin in- en extern samenwerken en eigenaarschap nemen belangrijke waarden zijn.
Door het vertrek van een aantal (interim) managers, zoeken we in 2025 naar een permanente invulling van een tweetal management vacatures, waaronder een bestuursfunctie. Ook de raad van commissarissen brengen we in 2025 op sterkte met twee nieuwe leden. In 2025 richten we ons op het verder verdiepen van een strategisch partnerschap met grootzakelijke klanten. Door meer inzicht in de opgaven van onze klanten, kunnen we op maat serviceafspraken maken. Gebleken is dat veel klanten behoefte hebben aan meer inzicht en grip op hun operationele risico’s. Daarom willen we in 2025 meer klanten rapportages aanbieden die hen actuele en betrouwbare sturingsinformatie opleveren. Op basis daarvan kunnen we op maat strategisch advies geven ten aanzien van de beheersing van operationele risico’s. Voor goede rapportages zijn data nodig van hoge kwaliteit. Daarom werken we in 2025 onverminderd verder aan het verbeteren van de datakwaliteit en het ontwikkelen van het management informatiesysteem. We professionaliseren onze dienstverlening door te werken aan het verbeteren en vastleggen van onze processen, zoals het prolongatie- en betalingsproces.
Om de zakelijke klanten strategisch, opgavegericht en datagedreven te kunnen ondersteunen en adviseren, blijven we ook in 2025 werken met flexibele multidisciplinaire klantteams. De samenstelling van het klantteam is afhankelijk van de behoefte en het vraagstuk van de klant, maar bestaat standaard uit een schadespecialist, een acceptant, een adviseur risicomanagement en een key accountmanager. Door deze werkwijze zorgen we ervoor dat we vanaf het begin het vraagstuk van de klant vanuit verschillende invalshoeken kunnen belichten en sneller samen tot een integrale aanpak kunnen komen om operationele risico’s te beheersen. In 2025 investeert de afdeling Particuliere Verzekeringen in het vergroten van onze naamsbekendheid bij (nieuwe) collega’s binnen de gemeente, zodat zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden om zich te verzekeren via de gemeente Amsterdam. Daarnaast zal het contracteren van een nieuwe serviceprovider voor de particuliere portefeuille een belangrijk aandachtspunt zijn voor de afdeling Verzekeringen. De daaruit voorkomende activiteiten, zoals de conversie van klantgegevens en het bepalen en uitvoeren van een communicatie- en marketingaanpak, zullen de nodige menskracht vergen. De voorbereidingen voor de aanbesteding van het zorgcontract voor medewerkers van de gemeente Amsterdam zijn in 2024 opgestart. In 2025 wordt de opdracht aanbesteed.
Financiële prognose
De bruto premie-inkomsten 2025 zullen naar verwachting licht dalen met 0,8% ten opzichte van 2024. Dat komt met name door een korting van 5% op de brandverzekering om in lijn te blijven met de markt. De bemiddelingsprovisie op de zakelijke markt zal naar verwachting iets toenemen als gevolg van grote bouwprojecten in de stad. De bemiddelingsprovisie op de particuliere markt zal in lijn zijn met 2024. De beleggingsopbrengsten zullen met name afhankelijk zijn van de renteontwikkeling. De verwachting is dat de organisatiekosten voor 2025 trendmatig zullen stijgen, met name door de loonkostenontwikkeling. Per saldo verwachten we een stabiele ontwikkeling van het resultaat en de balans.
Het bestuur ziet het als zijn taak en verantwoordelijkheid om de organisatie en medewerkers optimaal te faciliteren en in 2025 samen verder te werken aan de realisatie van onze plannen. Het bestuur en het managementteam hebben een monitorende en sturende rol, maar bovenal een motiverende en verbindende rol.
Wij bedanken alle medewerkers voor hun inzet en bijdrage aan de realisatie van de afdelingsdoelstellingen uit het jaarplan 2024 en zo bij te dragen aan het verwezenlijken van de ambities van NV VGA. We bedanken onze relaties voor de goede samenwerking en het vertrouwen dat zij in NV VGA hebben. We blijven ons in 2025 onverminderd inzetten voor onze klanten en streven ernaar hen waar mogelijk te ondersteunen en te adviseren bij het behalen van hun doelstellingen.
Amsterdam, 3 april 2025 Bestuurders van NV VGA
Harmen Ettema
Mirjam Heijnen, voorzitter