Schade
Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag > Schade
Schademeldingen
Het aantal nieuwe schademeldingen als risicodrager in 2024 (4.988) is vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2023 (4.984). Per branche zien we wel verschillen in het aantal meldingen. In de branche motorrijtuigen is het aantal meldingen met 2,0% toegenomen terwijl in de branches aansprakelijkheid en brand het aantal meldingen met respectievelijk 3,5% en 3,3% is afgenomen.
Ontwikkeling schadelast eigen rekening
De schadelast bestaat uit de netto betaalde schades en de wijziging in de netto schadevoorzieningen. Voor 2024 bedraagt de totale netto schadelast over alle branches € 8,631 miljoen. Dit is een stijging ten opzichte van 2023 van 5,5% (2023: € 8,180 miljoen). Deze stijging wordt hieronder per branche toegelicht. Er werd in 2024 bruto € 13,849 miljoen betaald aan schades over alle jaren (exclusief herverzekeringsaandeel), een daling van 26% ten opzichte van 2023 (€ 18,767 miljoen). Daarvan kwam € 5,826 miljoen voor eigen rekening, waar dat in 2023 € 7,557 miljoen was. Per saldo zijn de netto voorzieningen met € 2,803 miljoen toegenomen (bruto met € 4,291 miljoen).

Motorrijtuigen WA
De netto schadelast in de branche motorrijtuigen WA bedraagt € 3,045 miljoen en is daarmee met 120% toegenomen ten opzichte van 2023 (€ 1,38 miljoen).
De Net Combined ratio is gestegen van 93% in 2023 naar 126% in 2024. Het totaal aantal motorrijtuigenschaden (WA en Casco) is in 2024 (3.311) licht gestegen met 2% ten opzichte van 2023 (3.246). Er zijn een aantal grote schaden onder het eigen behoud gevallen die van invloed is op de mindere resultaten.
Motorrijtuigen Casco
De netto schadelast in de branche motorrijtuigen Casco bedraagt € 2,706 miljoen en is daarmee met 34% gestegen ten opzichte van 2023 (€ 2,020 miljoen). De stijging heeft te maken met een groter aantal cascoschaden. De Net Combined ratio is gestegen van 62% in 2023 naar 89% in 2024. Dit heeft maken met het iets groter aantal cascoschaden maar vooral met een andere premie-allocatie tussen motorrijtuigen WA en motorrijtuigen Casco. Binnen de branche is er meer premie naar motorrijtuigen WA gegaan en minder naar motorrijtuigen Casco.
Brand
De netto schadelast in de branche brand is van € 1,110 miljoen in 2023 naar € 453 duizend in 2024 gegaan. Het aantal schademeldingen is afgenomen, van 152 schaden in 2023 naar 147 in 2024. Het aantal schaden in 2023 is in 2024 nauwelijks minder maar er zijn meer schaden ten laste van de herverzekeraar gekomen. In 2024 is het aantal schaden op het niveau van voorgaande jaren (met uitzondering van het jaar 2022 toen storm Eunice over Amsterdam raasde). De Net Combined ratio is gedaald van 69% in 2023 naar 56% in 2024.
Algemene aansprakelijkheid
De netto schadelast in de branche algemene aansprakelijkheid bedraagt in 2024 € 2,427 miljoen en is met 34% afgenomen ten opzichte van 2023 (€ 3,670 miljoen). Het aantal aansprakelijkheidsschaden is met 5% gedaald ten opzichte van 2023. De Net Combined ratio is gedaald van 95% in 2023 naar 71% in 2024. De afname wordt voornamelijk veroorzaakt door een grote schade waarvoor herverzekeringsdekking was.

Interview
Regie houden, empathie tonen en beslissingen durven nemen
‘Vorig jaar kwam VGA bij ons met een specifieke hulpvraag. We werken al jarenlang samen, vooral op het gebied van cascoschaden: we verhalen voor VGA de schade die derden aan het wagenpark van de gemeente Amsterdam hebben veroorzaakt. Maar dit ging over de wens van VGA om hun letselschadeafdeling uit te breiden.’ Dionne van Duuren, general manager TPA bij Sedgwick, vertelt hoe dat gerealiseerd is.
Meer vissen in de zee
‘De letselschadeafdeling van VGA was klein en daardoor ook kwetsbaar. Het is bovendien moeilijk om aan goede mensen te komen. Bij Sedgwick TPA leiden we onze mensen veelal intern op en we hebben veel opleidingsprogramma’s voor trainees. Want je kunt wel met z’n allen zitten te vissen in dezelfde zee, maar je kunt er ook voor zorgen dat er wat meer vissen in de zee zwemmen. Dus toen ontstond het plan net afgestudeerde, jonge mensen voor VGA te laten rekruteren en hen in een half jaar op te leiden tot junior letselschadebehandelaar. Een vraag die we niet eerder hadden gekregen, maar waar we graag mee aan de slag gingen. We zoeken bij Sedgwick altijd graag naar maatwerk oplossingen voor onze klanten.’
Meters maken
‘Inmiddels heeft VGA twee junior letselschadespecialisten in dienst die door ons zijn opgeleid. We hebben vanuit Sedgwick geïnvesteerd in een goede basis. Want als je degelijke basiskennis hebt, dan ben je later een veel betere behandelaar. Naast workshops en trainingen, draaiden ze onder begeleiding van een senior al snel mee in de praktijk. Eerst keken ze mee bij de beoordeling van aansprakelijkheid in lichte letselschadezaken, zodat ze de nodige meters maakten. Later behandelden ze lichte dossiers zelf van a tot z, onder toeziend oog van een senior.’
Niet voor besluitelozen
‘Wat voor een letselschadebehandelaar belangrijke eigenschappen zijn? Je moet empathie hebben, want je mag niet vergeten dat er aan de andere kant een slachtoffer zit. Wat een goede behandelaar maakt is ook regie houden in dossiers: bepaal je koers, houd overzicht en neem tijdig stappen. En tot slot, durf beslissingen te nemen, want je wilt toch samen tot een eindregeling komen. Dat zijn dingen die we nieuwe mensen in het vak proberen bij te brengen.’
“Wat voor een letselschadebehandelaar belangrijke eigenschappen zijn? Je moet empathie hebben, want je mag niet vergeten dat er aan de andere kant een slachtoffer zit."
Dionne van Duuren