Bedrijfsvoering

Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag > Bedrijfsvoering

Human Resource Management (HR)

NV VGA maakt gebruik van een team van HR adviseurs, recruitmentspecialisten en een verzuimadviseur met expertise op het gebied van leren en ontwikkelen, inkoop en vitaliteit.

Organisatiestructuur

2024 stond in het teken van het herijken van de organisatiestructuur. Onder begeleiding van een extern bureau zijn wijzigingen in de organisatiestructuur aangebracht. Tevens is er verder gewerkt aan de strategische personeelsplanning (SPP).

Mijn Amsterdams Gesprek (MAG)

De nieuwe Amsterdamse gesprekscyclus is in 2024 ingevoerd. Alle leidinggevenden en medewerkers zijn in de gelegenheid gesteld om een training te volgen. Tenminste één maal per jaar is er een formeel gesprek dat vervolgens wordt vastgelegd, maar het MAG is een gesprekscyclus die gedurende het hele jaar wordt gevoerd. Er is daarom sprake van een continue dialoog over onderwerpen als vitaliteit, sociale veiligheid, functioneren en presteren en loopbaan.

Opleiding en training

In 2024 hebben de voorbereidende gesprekken voor het Amsterdamse Leiderschapsprogramma plaatsgevonden. De aftrap van dit meerjarige traject staat gepland in het derde kwartaal van 2025. Op basis van individuele behoeftes werden passende trainingen aangeboden voor het management en de medewerkers.

Formatie en bezetting

De sterke economische groei en krapte op de arbeidsmarkt hebben ook binnen onze organisatie geleid tot een andere aanpak voor werving van medewerkers. Zo zijn er twee jonge medewerkers gestart, waarbij opleiding en praktijk elkaar afwisselden. Door hands-on ervaring te combineren met gerichte training en mentorship, kunnen trainees waardevolle vaardigheden ontwikkelen en vergroten we de mogelijkheden voor hun vervolgcarrière binnen onze organisatie. Door wervingscampagnes tijdig en in nauwe samenwerking met recruitment uit te zetten, konden de vacatures naar wens worden ingevuld.

In-, door- en uitstroom

Er zijn in 2024 vijf nieuwe medewerkers gestart: één medewerker binnen de afdeling Financiën, twee medewerkers binnen de afdeling Verzekeringen en twee bij de afdeling Schade. Ook is een aantal medewerkers uitgestroomd: drie van de afdeling Verzekeringen, één van de afdeling Financiën en één uit de Directiestaf. Eén medewerker heeft gebruikgemaakt van de RVU-regeling (vertrekregeling voor oudere medewerkers voor pensioengerechtigde leeftijd). Ook zijn twee stagiairs en één externe medewerker uitgestroomd.

Inclusie en diversiteit

We willen in ons personeelsbestand een diverse en inclusieve cultuur bewerkstelligen. De afspraken om een diversiteitsbeleid te voeren liggen vast in het actieplan 2024. Er is opvolging gegeven aan ons actieplan waarin de diversiteits- en inclusiedoelstellingen op korte en lange termijn staan. We werven bewust inclusief en divers en selecteren objectief. Dit betekent dat we niet afgaan op de (onbewuste) vooroordelen en stereotypen, maar op de beste kandidaat voor de functie. Verder streven we naar een evenwichtige verdeling van de verhouding man-vrouw door de gehele organisatie. Deze verdeling is op bestuursniveau en in het managementteam in 2024 in balans. Tot slot dragen we ook in (externe) communicatie diversiteit en inclusie uit.

Integriteit

Integriteit is een continu aandachtspunt dat door alle werkprocessen heenloopt. Nieuwe medewerkers leggen niet alleen de ambtseed, maar ook de eed voor de financiële sector af.

Ondernemingscommissie

Ook in 2024 is in goed overleg met de Ondernemingscommissie vormgegeven aan personele activiteiten. De Ondernemingscommissie werd vroegtijdig betrokken bij belangrijke strategische en personele ontwikkelingen waaronder de wijziging van de organisatiestructuur en speelt daarbij een constructieve rol. Er vond in 2024 een informele sessie plaats met de ondernemingscommissie, waarin de voorzitter van de raad van commissarissen en het bestuur in gesprek gingen over de lopende thema’s binnen de organisatie.

Communicatie

In 2024 is de zichtbaarheid van onze organisatie vergroot en werden we breder erkend als dé autoriteit op het gebied van risicomanagement. Hiertoe zijn verschillende communicatiemiddelen ingezet. In nieuwsbrieven is aandacht besteed aan de nieuwe, integrale advisering door de inzet van multidisciplinaire klantteams en kwamen daarnaast diverse actuele thema’s aan bod. Tijdens expertmeetings hebben we onze kennis gedeeld en vertelden klanten over hun ervaringen met ons. Verder zijn de gebruikelijke communicatiekanalen en -middelen ingezet om de relatie met zakelijke klanten te versterken en onze dienstverlening onder de aandacht te brengen, zoals de website, het jaarverslag en klantbezoeken. Er zijn voor de particuliere klanten animatiefilmpjes gemaakt met uitleg over de verschillende verzekeringsproducten. Zij ontvingen daarnaast een digitale nieuwsbrief. In 2024 maakte een communicatieadviseur onderdeel uit van het kwartiermakersteam dat verantwoordelijk was voor het aanjagen van veranderingen in de organisatie teneinde de vernieuwde strategie succesvol te kunnen implementeren.

Compliance, juridische zaken en kwaliteitsmanagement

Rol

Het voldoen aan wet- en regelgeving is een verantwoordelijkheid van alle medewerkers, waarbij de juridische en de compliance functie zorgen voor ondersteuning. Er wordt nauw samengewerkt met de andere sleutelfuncties, te weten de risicomanagement functie, de actuariële functie en de interne auditor. De compliance officer vervult tevens de rol van functionaris voor de gegevensbescherming en neemt deel aan kennisdelingssessies over privacy binnen de gemeente Amsterdam. De Data Protection Impact Assessments (DPIA) zijn in overleg met juridische zaken geactualiseerd. De compliance officer rapporteert halfjaarlijks aan de raad van commissarissen. Jaarlijks terugkerend zijn de activiteiten ten aanzien van de bewustwording en voorlichting op het gebied van compliance, juridische risico’s en de bescherming van persoonsgegevens evenals informeren over (maatschappelijke) ontwikkelingen op juridisch vlak.

Onderzoeken

In 2024 werden er verschillende onderzoeken uitgevoerd vanuit compliance, waaronder het beoordelen van de beleidsdocumenten gerelateerd aan de Administratieve Organisatie en de Interne Beheersing (AO/IB) van NV VGA. Het algemene beeld vanuit deze onderzoeken was positief. Geconstateerde afwijkingen zijn waar mogelijk of indien noodzakelijk direct opgelost. Daarnaast hebben de bedrijfsjurist en de compliance officer diverse malen een bijdrage geleverd aan externe onderzoeken vanuit toezichthouders. De compliance officer monitort daarnaast ook de audits.

Actualiseren beleidsstukken

De afdeling was betrokken bij het onderhouden en actualiseren van de (interne) beleidsstukken en processen die de AO/IB ondersteunen, waaronder het automatiseren van controles gericht op klantintegriteit en handhaving van sancties. Ook in 2024 is nadere invulling gegeven aan de verplichte registers vanuit de privacywetgeving. Ook het lexicon van wetten, regels, voorschriften en branche-afspraken waar NV VGA aan moet voldoen is verder uitgewerkt en aangevuld. Juridische zaken heeft de aanpassing van de statuten van NV VGA in 2024 afgerond. Ook de standaardisering van juridische documenten is in 2024 verder uitgewerkt. Daarnaast was Juridische zaken betrokken bij het actualiseren van verschillende contracten en vragen vanuit de business met betrekking tot bestaande samenwerkingen en verschillende grote projecten waaronder DORA. Tevens zijn de reglementen van het bestuur en de raad van commissarissen volledig geactualiseerd.

Nieuw procesmanagementsysteem

In 2023 is gestart met het actualiseren en documenteren van de AO/IB in een nieuw procesmanagementsysteem. Tot en met 2024 is 95% van het beleid van onze organisatie beoordeeld en opnieuw vastgesteld. Bijna alle processen en procedures van de afdeling Schade, ICT, Financiën en Verzekeren zijn vastgelegd in het nieuwe systeem. De resterende beleidsstukken en processen en procedures worden in 2025 vastgelegd.

Niet-financiële risico’s beheersen

In 2024 is aan het thema beheersing van de niet-financiële risico’s zoals beschreven door DNB nader invulling gegeven. Onze systematische integriteitsrisicoanalyse is verder ingevuld.

Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO)

In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen volgen we de afspraken die hierover met de verzekeringssector zijn gemaakt in het zogenaamde IMVO-convenant. Het IMVO-convenant maakt onderdeel uit van de bindende zelfregulering van de verzekeringssector. De afspraken in het convenant zijn gebaseerd op de OESO-richtlijnen voor multinationale organisaties en VN-richtlijnen voor bedrijven en mensenrechten. Onze beleggingen voldoen aan de vereisten die uit dit convenant volgen. Het IMVO-convenant sluit aan bij het gedachtegoed van de gemeente Amsterdam op het terrein van een duurzame, sociale en goed bestuurde gemeentelijke organisatie en is voor ons een belangrijke leidraad.

Key accountmanagement

De key accountmanager bouwt actief een evenwichtige lange termijn relatie op met grootzakelijke klanten die van strategisch belang zijn voor onze organisatie. Dit vraagt om een intensieve samenwerking tussen onze organisatie en de klant. De afgelopen jaren hebben er vele gesprekken plaatsgevonden op zowel directieniveau als operationeel niveau met de grootzakelijke klanten. Er is sprake van verdieping van de activiteiten in samenspraak met de klant waarbij de opgaven van de klant centraal staan. De grootzakelijke klanten hebben steeds meer behoefte aan schadedata met een bijbehorende algemene analyse, zodat zij inzicht krijgen in de schadeontwikkeling en de risico’s. De opgaven en ambities van de klant staan in een accountplan dat voor alle afdelingen van onze organisatie toegankelijk is. Dit plan biedt naast de doelstellingen, de laatste ontwikkelingen bij de klant, ook een overzicht van de risico’s, bedreigingen of obstakels.

Zichtbaarheid

We zijn bij zowel klanten als (her)verzekeraars steeds meer zichtbaar. Dit doen we door gerichte externe communicatie, zoals gesprekken en nieuwsbrieven en door het organiseren van bijeenkomsten. Op 14 mei 2024 was er een expertmeeting over klimaatrisico's in samenwerking met gemeentelijke onderdelen en het Verbond van Verzekeraars. In het najaar vond de praktijkmiddag Letselschade plaats. Tijdens deze praktijkmiddag lichtten verschillende sprekers toe wat hun rol is bij de afwikkeling van een letselschadezaak.

Risicomanagement

In een dynamische wereld met constante ontwikkelingen is het essentieel om bewust om te gaan met risico’s in het politieke, maatschappelijke en verzekeringslandschap. Risicomanagement vormt daarom een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie en dagelijkse werkzaamheden. Door proactief risicomanagement gaan we veerkrachtig en wendbaar om met potentiële bedreigingen. Het risicomanagement binnen onze organisatie is gericht op het identificeren, analyseren en adequaat beheersen van risico's die van invloed kunnen zijn op de realisatie van de strategische doelstellingen. Door een gestructureerde aanpak te hanteren, wordt de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten gewaarborgd. De risicomanager bewaakt, meet en beheert de risico’s op de bedrijfsvoering van ons bedrijf en rapporteert in samenwerking met de compliance officer en actuariële functie de belangrijkste risico’s aan het bestuur en de raad van commissarissen. De focus ligt daarbij niet alleen op het benoemen van risico’s, maar ook op het adequaat en tijdig maatregelen nemen bij veranderingen in ons risicoprofiel. In de risicoparagraaf in de jaarrekening staat het risicoprofiel beschreven.

Risicomanagement governance

Het bewaken van een integere en beheerste bedrijfsvoering gebeurt op basis van het ‘Three Lines model’, als onderdeel van de governance binnen de organisatie. De inrichting op basis van het drie linies model zorgt ervoor dat risicomanagement in de organisatie verankerd is, en draagt bij aan de versterking van de risicocultuur, het nemen van verantwoordelijkheid voor het managen van risico’s en de interne beheersing binnen de organisatie.

Het identificeren van risico’s en het bewaken van de beheersmaatregelen is voornamelijk belegd bij de leidinggevenden in de eerste lijn (primaire activiteiten).

De ondersteuning en monitoring vindt plaats binnen de tweedelijns functies (compliance, actuarieel, risicomanagement en CISO). Deze verplichte sleutelfuncties (inclusief de derdelijns interne auditfunctie), conform de Solvency II richtlijnen, hebben regelmatig overleg met elkaar. Jaarlijks vindt met het voltallige managementteam de herijking van de strategische risico’s plaats. De risicomanager rapporteert ieder kwartaal aan het managementteam en ieder halfjaar rechtstreeks aan de raad van commissarissen.

Risicobeheer

Het bestuur is verantwoordelijk voor de risicobeheersing van onze organisatie. Minimaal eenmaal per jaar wordt het risicobeheer geëvalueerd en zo nodig aangepast. De raad van commissarissen houdt toezicht op het risicobeheer. De werkzaamheden van de sleutelfuncties worden jaarlijks vooraf afgestemd met het bestuur en de raad van commissarissen.

Het risicomanagementsysteem

Binnen ons risicomanagementsysteem, dat toeziet op de interne beheersing en controle van de risico’s, worden financiële en niet-financiële risico’s geïdentificeerd, geanalyseerd, geëvalueerd en beheerst. Ieder kwartaal wordt de solvabiliteitspositie gemonitord om ervoor te zorgen dat deze adequaat blijft en dat eventuele afwijkingen binnen de risicobereidheid vallen. De risicobereidheid is vastgesteld in verschillende documenten zoals het kapitaalbeleid en het herverzekeringsbeleid met de risicolimieten en de afbakening van de verzekeringsportefeuille. Ieder jaar wordt de solvabiliteitspositie getoetst aan de hand van stress-scenario’s.

Binnen het risicomanagementsysteem zijn de risico’s, het risicoprofiel en de risicobereidheid vastgelegd. Het intern risicomodel is gebaseerd op de meest bedrijfskritische processen. Op basis van deze processen worden de risico’s bepaald in het intern risicomodel conform de door DNB opgestelde Financiële Instelling Risicoanalyse Methode (FIRM).

De risico’s worden onderverdeeld in de onderstaande categorieën:

  • Verzekeringstechnisch risico – het niet kunnen financieren van uitkeringen, nu en in de toekomst, vanuit de premie- en/of beleggingsinkomsten. Doordat we jaarlijks de premies aan kunnen passen en maar beperkt afhankelijk zijn van het resultaat van de beleggingsinkomsten, wordt dit risico beheerst. Bovendien wordt jaarlijks de toereikendheid van de schade- en premievoorziening getoetst.
  • Asset Liability Management (ALM) – het risico van een duration gap (het verschil tussen de looptijden van de activa en passiva van een financiële instelling) is beperkt aanwezig bij schadeverzekeringen vanwege de overwegend kortlopende verplichtingen. We anticiperen wel door een gespreid beleggingsbeleid in waardepapieren met zowel een lange als korte looptijd en een ruim liquide saldo aan te houden.
  • Omgevingsrisico – veranderingen buiten onze invloedssfeer op het gebied van concurrentieverhoudingen, belanghebbenden, reputatie- en ondernemingsklimaat. We beheersen dit risico door de relaties met belanghebbenden binnen de gemeente Amsterdam te versterken. De key accountmanager, de multidisciplinaire klantteams en de bestuursvoorzitter zijn hierbij nauw betrokken.
  • Marktrisico – negatieve gevolgen van wijzigingen in de marktwaarde van financiële instrumenten. Het beleid omtrent de beleggingen in vastrentende waarden is vastgelegd in het beleggings- en treasurybeleid. Het beleggingsbeleid heeft een prudent karakter. We beleggen niet in vreemde valuta of in aandelen, waardoor op die gebieden geen risico wordt gelopen.
  • Kredietrisico – daling van waarde van beleggingen en andere financiële vorderingen. Bij de samenstelling van de beleggingsportefeuille kiezen we voor beleggingen in vastrentende producten, zoals obligaties, deposito’s en staatsleningen, met een voldoende rating:
  • gegarandeerde leningen aan (direct of indirect) aan de overheid gerelateerde instellingen met een minimale rating (kredietwaardigheid) van A- (S&P) en/of A3 (Moody’s) en
  • obligaties of deposito’s uitgegeven door private banken/financiële instellingen met een minimale rating van A (S&P) en/of A2 (Moody’s). Conform het risicomanagementbeleid toetsen we samen met de actuaris ieder kwartaal zowel de beoordeling op de kredietwaardigheid als de betrouwbaarheid van de (her)verzekeraars met wie we zaken doen. NV VGA doet uitsluitend zaken met (her)verzekeraars met een minimale rating A- (S&P).
  • Liquiditeitsrisico – onvoldoende beschikking over liquiditeiten om aan directe verplichtingen te kunnen voldoen. Het liquiditeitsrisico wordt beperkt door liquiditeiten te spreiden in gespreid kortlopend staatspapier en bij meerdere banken met korte looptijden dan wel direct opvraagbaar.
  • Renterisico – betaling negatieve rente/afnemende rente obligaties/daling van de waarde van de beleggingen door stijgende marktrente. Dit risico is voor ons beperkt van toepassing op obligaties, aangezien deze worden gewaardeerd op nominale waarde.
  • Operationeel risico – falen of tekortschieten van interne processen, menselijke en technische tekortkomingen en onverwachte externe gebeurtenissen. Het operationele risico wordt deugdelijk beheerst vanwege de aanwezige beheersingsmaatregelen, het kwaliteitsmanagementsysteem, de administratieve organisatie en interne beheersing.
  • Uitbestedingsrisico – continuïteit, integriteit en/of kwaliteit van uitbestede werkzaamheden aan derden niet voldoende gewaarborgd. In het uitbestedingsbeleid van ons bedrijf zijn de eisen aan de totstandkoming en evaluatie van uitbestedingsrelaties vastgelegd.
  • IT-risico – bedrijfsprocessen en informatievoorziening zijn onvoldoende integer, niet continue of onvoldoende beveiligd. We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in informatietechnologie en -beveiliging. Ook wordt er aandacht gegeven aan IT-awareness van medewerkers en het managementteam. Er is ook specifiek aandacht voor de beheersing van cyberrisico’s en de naleving van de DORA regelgeving.
  • Fraude- en Integriteitsrisico – niet integer gedrag of onethisch gedragingen door medewerkers. We zetten ons actief en consistent in om fraude en integriteitsschendingen te voorkomen en te bestrijden. Jaarlijks wordt getoetst door middel van een systematische integriteitsrisicoanalyse (SIRA) of de organisatie en haar medewerkers zich houden aan de zero tolerance risicobereidheid op het gebied van (mogelijke) integriteitsschendingen, waaronder fraude.
  • Juridisch risico – veranderingen in de wet- en regelgeving die mogelijk onze rechtspositie bedreigen. De afdeling Juridische zaken houdt zich in nauwe samenwerking met de compliance officer bezig met het monitoren van veranderingen in wet – en regelgeving en ondersteunt ons bij de voorbereiding en implementatie.

Het toezichtraamwerk Solvency II stelt diverse eisen aan NV VGA als verzekeraar. De gedelegeerde verordening stelt eisen op het gebied van governance, kapitaal en informatievoorziening. Ons risicomanagementsysteem is geënt op de daarvoor omschreven vereisten in het toezichtraamwerk Solvency II zoals hieronder beschreven.

Risicobereidheid

NV VGA beschermt optimaal de verzekerbare belangen van de gemeente Amsterdam, de bestuurscommissies, de ambtelijke organisatieonderdelen, deelnemingen en instellingen. Hierbij is de strategie erop gericht de negatieve gevolgen van ongewenste en onverwachte gebeurtenissen te minimaliseren en de risicoblootstelling binnen de vastgestelde limieten van risicobereidheid te houden. We hebben de risicobereidheid bepaald op basis van hoeveel risico genomen mag worden bij het nastreven van onze bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast geeft het de risicolimieten aan die een beheerste bedrijfsvoering mogelijk maken, terwijl tegelijkertijd voldaan wordt aan de verwachtingen van de aandeelhouder. Bij de jaarlijkse strategische risicobeoordeling en/of bij de aanpassing van beleid, worden de risicobereidheid geëvalueerd en de risicolimieten getoetst en beoordeeld. Er zijn diverse scenario’s met een directe impact op het eigen vermogen geanalyseerd en er is geconcludeerd dat de eerder gehanteerde risicobereidheidsmarge en risicolimieten nog steeds voldoen.

Onze risicobereidheid is gebaseerd op de huidige verzekeringstechnische exposure die uit de verzekeringspolissen voortvloeit. Dit wordt als het meest kritische risico ervaren bij het nastreven van de doelstellingen. De financiële bescherming van de verzekerden is de belangrijkste doelstelling van onze organisatie. We streven daarom naar continuïteit, waarbij we in de slechtst denkbare omstandigheden nog minimaal twee jaar kunnen opereren. Onze risicobereidheid is behoudend. We hebben de risicobereidheid doorvertaald naar strenge interne solvabiliteitsnormen.

De herverzekeringscontracten zijn aangegaan met een lager eigen behoud dan binnen de verzekeringsbranche gebruikelijk is. Er is extra aandacht besteed aan de gedefinieerde risicobereidheid en de impact daarvan op het eigen vermogen en onze solvabiliteitspositie. We doen zaken met gerenommeerde herverzekeraars die voldoen aan de minimale eis van kredietwaardigheid (A- S&P of daaraan gelijkwaardig). Het management beoordeelt de ratings van de (her)verzekeraars ieder kwartaal.

ORSA

De ORSA (Own Risk Solvency Assessment) voorziet in een toekomstgerichte beoordeling van onze solvabiliteitspositie voor alle 3 jaren van de bedrijfsplanningsperiode. Het bevat ook een beoordeling van de significantie waarmee ons risicoprofiel afwijkt van de aannames die ten grondslag liggen aan het model voor de berekening van de solvabiliteitskapitaalvereiste. Rekening houdend met de keuzes in het bedrijfsplan en het risicobeheer, wordt voor de planningsperiode een schatting gemaakt van de toekomstige kapitaalbehoefte, de wettelijke en de interne kapitaaleis. Dit wordt voor een basisscenario en een ‘worstcasescenario’ gedaan. Daarnaast testen we onze kapitaalpositie tot het uiterste door middel van zogenoemde ‘stresstesten’. Hierbij worden omstandigheden met een financiële impact geïdentificeerd, waarbij het moeilijk wordt om aan onze betalingsverplichtingen te blijven voldoen.

NV VGA voert de ORSA eens per drie jaar uit, dan wel eerder bij bijzondere omstandigheden. De ORSA rapportage wordt beoordeeld door het managementteam en goedgekeurd door het bestuur en de raad van commissarissen. Bij het opstellen van de ORSA zijn alle relevante disciplines, verantwoordelijken en sleutelfunctionarissen betrokken. De in 2024 uitgevoerde scenarioanalyses op de huidige en geprojecteerde solvabiliteitspositie tonen geen punten van zorg. De interne kapitaalnorm en de gehanteerde risicolimieten worden als adequaat beschouwd.

We monitoren voortdurend de ontwikkelingen binnen deze markt. Mocht daartoe aanleiding zijn dan zullen we extra kapitaal opbouwen om te bewerkstelligen dat de solvabiliteitspositie blijft voldoen aan de door ons gehanteerde normen en limieten.

Kapitaal- en dividendbeleid

Het kapitaalbeleid geeft duidelijkheid aan de aandeelhouder en toezichthouders over onze doelstellingen omtrent kapitaal en solvabiliteit. In het kapitaalbeleid is tevens opgenomen op welke wijze de monitoring van de solvabiliteit plaatsvindt en welke maatregelen er worden genomen indien de SCR ratio beneden de (in de interventieladder) omschreven en afgesproken grenzen komt.

Op basis van het kapitaal en dividendbeleid kan NV VGA dividend uitkeren, indien de SCR-ratio (na uitkering) hoger is en blijft dan 250%. Deze SCR ratio stelt ons voldoende in de gelegenheid om aan onze verplichtingen jegens onze klanten te kunnen voldoen en voldoende solvabel te zijn om de gevolgen van ’risicoscenario's te kunnen opvangen. Het percentage van 250% is gebaseerd op ons risicoprofiel en verwachte ontwikkelingen daarin en getoetst aan de gebruikelijke solvabiliteitsratio’s van captives. Om de solvabiliteit te bewaken is een interventieladder opgesteld.

Interview

Europees aanbesteden: transparant en met vertrouwen

Op 1 januari 2025 liep het contract van VGA met de herverzekeraars van de aansprakelijkheidsverzekering af. Dit betekende dat VGA de aansprakelijkheidsverzekering opnieuw Europees moest aanbesteden. Een complex traject dat de nodige voorbereidingen vergt. Bob Reichenfeld, managing director bij herzekeringsmakelaar Gallagher Re, stond VGA bij in dit proces. ‘Ik ben intermediair tussen de verzekeraar – VGA dus in dit geval - en de internationale herverzekeringsmarkt.’

Goede condities voor klanten

‘We hebben partijen in beeld gebracht die als herverzekeraar voor VGA zouden kunnen optreden. Je kijkt dan naar welke herverzekeraars het beste passen bij VGA en bij de soort portefeuille. Die herverzekeraars hebben we benaderd voor een oriënterend gesprek met VGA. VGA had vanzelfsprekend bepaalde eisen en verwachtingen, want zij wilden goede condities voor hun klanten en een dekking die perfect aansluit bij de dekking die VGA haar klanten biedt.’

Risico’s in kaart brengen

‘Herverzekeraars wilden graag zelf eerst kennismaken met VGA. Ze wilden het bedrijf leren kennen, de bedrijfscultuur, het acceptatie- en schadebeleid. Want uiteindelijk is een herverzekeraar niets anders dan een partij die met VGA samen het risico gaat lopen. Dan moet je daar wederzijds een goed gevoel bij hebben, elkaar goed kennen en vertrouwen. Een herverzekeraar wil risico’s kunnen beoordelen: hoe meer onzekerheden en onduidelijkheden er zijn, hoe hoger de prijs wordt. Herverzekeraars zien bijvoorbeeld dat VGA haar klanten bewust maakt van het belang om operationele risico’s te beheersen. Dat draagt bij aan dat vertrouwen.’

People’s business ‘Ik werk al zo’n tien jaar samen met VGA, ook al bij mijn vorige werkgevers. Dat zegt wel wat over de relatie. Natuurlijk ten eerste professioneel en zakelijk, want het gaat om aanzienlijke risico’s en grote bedragen. Maar het gaat ook om de persoonlijke relatie. Het speelt een belangrijke rol met wie je samenwerkt, het is en blijft people’s business en VGA is daarin een hele fijne klant.’

Vorige
Inhoudsopgave
Volgende