Verslag van de raad van commissarissen
Welkom > Inhoudsopgave > Verslag van de raad van commissarissen
Advies aan de Algemene Vergadering
Hierbij bieden wij u de door het bestuur opgestelde jaarrekening over 2021 van NV Verzekeringsbedrijf Groot Amsterdam (VGA) aan, alsmede het verslag over de gang van zaken over het afgelopen jaar. De door het bestuur opgemaakte jaarrekening over 2021 is door de externe accountant, Mazars Accountants NV, gecontroleerd en van een goedkeurende controleverklaring voorzien.
Wij stellen u voor conform artikel 16 lid 6 van de statuten de jaarrekening inclusief de winstbestemming vast te stellen en goed te keuren, alsmede het bestuur te dechargeren voor het gevoerde beleid en de commissarissen voor het uitgeoefende toezicht.
Algemeen
2021 stond net als 2020 in grote mate in het teken van de coronapandemie. Dit had gevolgen voor de bedrijfsvoering van VGA en haar medewerkers. De pandemie had niet alleen een grote impact op de toch al verhardende herverzekeringsmarkt en op de financiële markten, maar ook op de gemeente Amsterdam. Deze ontwikkelingen werden nauwlettend gevolgd en de raad van commissarissen werd hierover voortdurend door het bestuur geïnformeerd. Er werd frequent overlegd met het bestuur over de gevolgen voor VGA. De raad van commissarissen heeft in 2021 zes keer vergaderd met het bestuur van VGA, waarvan één vergadering een aandeelhoudersvergadering betrof. Ook heeft de raad van commissarissen regelmatig onderling vergaderd. Bij vijf vergaderingen van de raad waren de commissarissen voltallig aanwezig, dat wil zeggen dat zij fysiek, digitaal of telefonisch deelnamen. Eén commissaris moest verstek laten gaan bij de vergadering van 22 september 2021. Daarnaast heeft er in november een themasessie plaatsgevonden over de herijking van de strategie van VGA. De voorzitter had bovendien periodiek overleg met het bestuur over actuele onderwerpen. Hiervan werden verslagen gemaakt zodat ook de overige leden van de raad geïnformeerd werden. Vanaf maart 2021 vonden er wekelijks gesprekken plaats tussen de voorzitter van de raad van commissarissen en een bestuurslid om lopende zaken te bespreken. Dit overleg was noodzakelijk in verband met de afwezigheid door ziekte van de bestuursvoorzitter Mirjam Heijnen van half maart tot en met juli 2021. Tijdens haar afwezigheid heeft de raad van commissarissen voor vervanging gezorgd.
Door het coronavirus was er in 2021 beperkt contact van de raad met medewerkers van VGA. Het jaarlijkse gesprek met de ondernemingscommissie van VGA heeft wel plaatsgevonden op 22 september 2021. Tijdens de vergaderingen kwamen gebruikelijke onderwerpen aan de orde zoals de begroting, de jaarrekening, het jaarverslag en het accountantsverslag. Ook werd regelmatig gesproken over de financiële kwartaalrapportages, grote en impactvolle schaden, periodieke verslagen van de sleutelfuncties (risicomanagement, compliance, actuariële functie en internal audit) en onderwerpen met betrekking tot personeel en organisatie. Daarnaast kwamen regelmatig de coronamaatregelen van de overheid aan bod, de gevolgen hiervan voor VGA en de wijze waarop VGA hybride wil gaan werken. Een aantal onderwerpen heeft in 2021 speciale aandacht gevraagd, zoals de verhardende herverzekeringsmarkt. Herverzekeraars vertonen risicomijdend gedrag en stellen scherpere voorwaarden om bepaalde risico’s te accepteren. Het proactief managen van risico’s wordt steeds belangrijker. Meerdere keren werd daarom gesproken over de noodzaak voor VGA om van koers en strategie te wijzigen en zich te ontwikkelen naar een expertisecentrum op het gebied van risicobeheersing. Daarnaast kwam een mogelijke migratie van ICT taken van VGA naar de ICT-afdeling van de gemeente Amsterdam meerdere keren ter sprake en werd gekeken of de dienstverlening van ICT gemeente Amsterdam voldoet aan de wensen en behoeften van VGA. Daartoe is in samenwerking met de gemeente Amsterdam een fit-gap analyse uitgevoerd. De samenwerking tussen bestuur en commissarissen is positief en constructief verlopen. De leden van de raad van commissarissen oefenen hun toezicht onafhankelijk uit. Bij twijfel over tegenstrijdige belangen werd door het desbetreffende lid niet deelgenomen aan discussies en besluitvorming.
![](https://assets.foleon.com/eu-west-2/uploads-7e3kk3/49/rsz_131218_09_nieuwmarkt.9268b8041e1d.jpg?)
In de digitale vergadering van 1 april 2021 werd gesproken over het schadeportaal dat VGA op maat heeft laten ontwikkelen. Ondanks dat het schaderegistratiesysteem kon rekenen op veel belangstelling uit de markt, is besloten om de applicatie niet te vermarkten. Daarnaast werd gesproken over het verzoek van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam om in het jaarverslag 2021 twee indicatoren op te nemen met betrekking tot beleid voor diversiteit en inclusie en het percentage vacatures voor managers, bestuurders en commissarissen dat in 2021 is ingevuld met inclusieve werving en selectie. Hierover wordt in dit jaarverslag gerapporteerd.
In deze vergadering werd ook uitgebreid gesproken over de (concept) jaarstukken 2020. Voor deze jaarlijkse bespreking van de jaarstukken waren tevens de externe accountant en de ambtelijke vertegenwoordiging van de aandeelhouder, de gemeente Amsterdam, uitgenodigd. De externe accountant lichtte zijn inhoudelijke bevindingen en het accountantsverslag toe. Daarnaast kwamen weer de effecten van de verhardende herverzekeringsmarkt ter sprake, alsook de stijgende schadevoorzieningen. Het volledige resultaat van 2020 werd conform het kapitaal- en dividendbeleid aan het eigen vermogen van VGA toegevoegd.
In een extra digitale vergadering op 7 april 2021 heeft de raad van commissarissen met de accountants het definitieve jaarverslag en de jaarrekening 2020 besproken. De versie die in deze vergadering voorlag is ook aan de aandeelhouder toegezonden. De voltallige raad zou aanvankelijk het jaarverslag per 7 april 2021 goedkeuren. Echter, gezien de gewijzigde gezondheidssituatie van de bestuursvoorzitter, heeft de raad uiteindelijk op 16 april 2021 met het voltallige bestuur het jaarverslag goedgekeurd en heeft de accountant op deze datum ook een goedkeurende verklaring afgegeven.
In de vergadering van 23 juni 2021 werd gesproken over de strategie van VGA. Besloten wordt om tijdens de themasessie in november uitgebreid van gedachten te wisselen over een nieuwe koers van VGA en over de positionering van VGA binnen de gemeente en de verzekeringsmarkt. Herijking van de huidige strategie is noodzakelijk: niet alleen zien we een verhardende herverzekeringsmarkt, ook volgen ontwikkelingen in onze samenleving elkaar in hoog tempo op. De gemeente Amsterdam en de deelnemingen ondervinden daar ook de gevolgen van. VGA wil een stevige businesspartner zijn voor de gemeentelijke organisatie, en een deskundig adviseur, die helpt bij het realiseren van de beste financiële resultaten en het beheersen van verzekerbare operationele risico’s.
Door het opheffen van de thuiswerkplicht door de gemeente per 12 juli 2021, biedt VGA medewerkers de mogelijkheid weer (gedeeltelijk) op kantoor te werken, maar er geldt geen verplichting. VGA werkt aan een beleid voor hybride werken dat in de vergadering van september toegelicht zal worden. Vervolgens werd kort gesproken over het geactualiseerde beleggingsplan 2021. De duurzaamheid binnen de beleggingsportefeuille wordt op verzoek van de raad van commissarissen onderzocht. Daarna kwam de halfjaarlijkse interne en externe risicorapportage, de voortgangsrapportage interne auditfunctie en de halfjaarlijkse compliance rapportage aan bod.
“VGA wil zich ontwikkelen tot hét expertisecentrum voor operationele risico’s, wil de economisch beste verzekeringsoplossingen in de markt blijven bieden en zorgen voor professionele, klantgerichte en efficiënte afhandeling van schaden. ”
Tot slot werd aandacht gevraagd voor de noodzaak om voldoende specialistische kennis op niveau in huis te hebben om regie te kunnen blijven houden op strategische trajecten zoals het ICT project. Hierover zal VGA afspraken maken met de gemeente Amsterdam.
In de vergadering van 22 september 2021 gaf het bestuur een toelichting op de stand van zaken met betrekking tot de herverzekeringscontracten: alle herverzekeraars waren bereid om de contracten te verlengen. Daarna werd uitgebreid over de notitie ‘Leidraad verzekeren’ gesproken, een stuk dat uit de aanbevelingen van het positioneringsrapport van de gemeente Amsterdam is voortgekomen. De notitie dient als kapstok voor een hernieuwde strategie van VGA die in ontwikkeling is. Het bestuur lichtte toe welke stappen zijn ondernomen om de strategie van VGA te herijken. De eerste contouren van de hernieuwde strategie zijn geschetst. VGA wil zich ontwikkelen tot hét expertisecentrum voor operationele risico’s, wil de economisch beste verzekeringsoplossingen in de markt blijven bieden en zorgen voor professionele, klantgerichte en efficiënte afhandeling van schaden. Commissarissen benadrukten dat communicatie naar medewerkers een belangrijk onderdeel is van dit ontwikkeltraject om tot een gedragen strategie te komen. Het bestuur lichtte toe dat bij de uitwerking van de nieuwe strategie kwartiermakers worden ingezet, een kleine groep medewerkers die intensief wordt betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe koers. Zij vormen de voorhoede, halen kennis uit de organisatie, betrekken medewerkers bij het traject en zorgen zo voor draagvlak. Tot slot werd kort gesproken over de pilot die binnen de schadeafdeling heeft gedraaid met het opzetten van een datawarehouse ten behoeve van een Management Informatie Systeem (MIS). Besloten is om met dit project aan de slag te gaan, met als doel data uit verschillende databronnen te ontsluiten en met elkaar te combineren tot waardevolle sturings- en risicomanagementinformatie.
In de vergadering van 7 december 2021 lichtte de accountant het auditplan 2021 toe aan het bestuur en de raad van commissarissen, waarna het plan werd goedgekeurd. Vervolgens besprak het bestuur de problemen die VGA ondervindt om gekwalificeerde medewerkers in het primaire proces en de ondersteunende functies aan te trekken en aan de organisatie te binden. Een extern bureau zal onderzoek doen naar de beloningen van medewerkers VGA breed in relatie tot de arbeidsmarkt. Het bestuur zal de uitkomsten van het onderzoek bespreken met de stedelijk directeur. Het bestuur praatte vervolgens de raad bij over het inmiddels gestarte MIS project. In een aantal korte sprints wordt een datawarehouse opgezet dat voldoet aan de wensen van VGA en de meeste businesswaarde heeft. Dit moet resulteren in goede rapportages en dashboards die inzicht geven voor zowel VGA als haar klanten.
Tot slot ging het bestuur in op de validatie van de herijkte strategie, waarna ook klanten kunnen worden betrokken om te toetsen of VGA op de goede weg zit. Ook het auditjaarplan 2022 van de internal auditor werd besproken en goedgekeurd. In het onderzoek naar ‘cultuur en gedrag’ dat de internal auditor heeft uitgevoerd, zijn een aantal aanbevelingen gedaan om het eerder ingezette cultuurveranderingstraject door te ontwikkelen. In 2022 worden de aanbevelingen uit dit onderzoek meegenomen in de jaarplannen en het cultuurveranderingstraject. Vervolgens werd het ORSA (Own Risk and Solvency Assessment) rapport besproken en goedgekeurd door de raad van commissarissen. Tot slot kwam ook zoals halfjaarlijks te doen gebruikelijk het compliance verslag, het risicomanagement verslag en de begroting 2022 aan de orde.
Samenstelling van de raad van commissarissen
De samenstelling van de raad van commissarissen was in 2021 ongewijzigd. De huidige voorzitter van de raad van commissarissen treedt in 2023 af. Het moment van aftreden wordt in overleg afgestemd, rekening houdend met toekomstige wisselingen in de raad van commissarissen. In 2022 wordt gestart met de voorbereidingen voor de opvolging van de voorzitter.
Foto: Raad van commissarissen, van links naar rechts: O.R. Bekouw BBA, Drs. G.M.C. de Ranitz, Ir. H.H. Raué, voorzitter
![](https://assets.foleon.com/eu-west-2/uploads-7e3kk3/49/rvc_22-03-02_mediumres.6c744edcb8c1.jpg?)
Slot
De raad complimenteert het bestuur met het gevoerde beleid en de medewerkers van VGA voor de bereikte resultaten en hun inzet. Ondanks de coronapandemie, de nodige personeelswisselingen en de onvoorziene tijdelijke afwezigheid door ziekte van een aantal medewerkers én van de bestuursvoorzitter, heeft VGA zich weerbaar en wendbaar getoond. De raad is positief over de bereikte resultaten en ziet 2022 met vertrouwen tegemoet. Amsterdam, 6 april 2022 Raad van commissarissen
Ir. H.H. Raué, voorzitter
O.R. Bekouw BBA
Drs. G.M.C. de Ranitz