Schade
Welkom > Inhoudsopgave > Bestuursverslag > Schade
Schademeldingen
Het aantal nieuwe schademeldingen bij VGA als risicodrager bedroeg 4.770 in 2021 en is daarmee vrijwel op eenzelfde niveau gebleven als in 2020, toen het aantal 4.784 bedroeg. Per branche zien we wel verschillen in het aantal meldingen. In de branche motorrijtuigen is het aantal met bijna honderd meldingen toegenomen. Het aantal schademeldingen in de branche aansprakelijkheid is met bijna 150 meldingen afgenomen tot 1.293 en in de branche brand zijn de meldingen hoger (veertig meldingen) dan in 2020, te weten 168 in 2021 ten opzichte van 128 in 2020. De stijgingen en dalingen van het aantal schademeldingen per branche zijn zo klein dat hier geen specifieke verklaring voor kan worden gegeven. Het totaal aantal schademeldingen bij VGA (risicodrager, bemiddelaar en verhaalservice) is met bijna 120 schademeldingen in 2021 (5.985) gedaald ten opzichte van 2020 (6.106). Er is vooral minder letselschade, technische en verhaalschade gemeld. Daarentegen is er een toename van het aantal gemelde materiële schaden (WA en Casco).
Ontwikkeling schadelast eigen rekening
De schadelast bestaat uit het saldo tussen betaalde schaden en de wijziging in de schadevoorzieningen. Voor 2021 bedraagt de totale netto schadelast over alle branches € 8.533.000. Dit is een daling ten opzichte van 2020 met 25% (€ 11.319.000). Deze daling wordt hieronder per branche verklaard. Er werd in 2021 € 19.560.000 betaald aan schaden over alle jaren (inclusief herverzekeringsaandeel), een stijging van 40,3% ten opzichte van 2020 (€ 13.944.000). Daarvan kwam € 7.878.000 voor eigen rekening waar dat in 2020 € 8.660.000 was. Het bedrag aan betaalde schaden blijft hiermee in lijn met het voorgaande jaar. Per saldo zijn de voorzieningen met € 654.000 toegenomen. Tegenover een afname in de branches motorrijtuigen staan toenames in zowel de branche brand als algemene aansprakelijkheid.
![](https://assets.foleon.com/eu-west-2/uploads-7e3kk3/49/otwikkeling_schaderesultaat.b2a8996a3389.png?)
Motorrijtuigen WA
De netto schadelast in de branche motorrijtuigen WA bedraagt € 1.283.000 en is daarmee met 47,8% afgenomen ten opzichte van 2020 (€ 2.456.000). Voor deze branche is de mutatie reserve op oude jaren gestegen. Dit geeft aan dat de betalingen op oude jaren zijn betaald uit de daarvoor gevormde reserve en er tevens een ophoging van de reserve heeft plaatsgevonden. De stijging komt voor een groot deel voort uit één schade waarvan de totale schadelast is toegenomen van € 0,9 miljoen naar € 1,7 miljoen. De Net Combined ratio is gedaald van 153% in 2020 naar 93% in 2021.
Motorrijtuigen Casco
De netto schadelast in de branche motorrijtuigen casco bedraagt in 2021 € 2.321.000 en is daarmee met 6% gedaald ten opzichte van 2020 (€ 2.478.000). Dit betekent, gezien de toename van het aantal schademeldingen, dat er meer schades zijn gemeld met een gemiddeld lager schadebedrag. De Net Combined ratio is gedaald van 78% in 2020 naar 66% in 2021.
Brand
De netto schadelast in de branche brand is gestegen van € 13.000 in 2020 naar € 1.525.000 in 2021. De stijging is vooral veroorzaakt door drie grote brandschaden in 2021 waarmee de bruto voorziening met € 1,4 miljoen toenam. De Net Combined ratio is daarmee ook gestegen van 24% in 2020 naar 64% in 2021.
Algemene aansprakelijkheid
De netto schadelast in de branche algemene aansprakelijkheid bedraagt in 2021 € 3.404.000 en is met 46,6% afgenomen ten opzichte van 2020 (€ 6.373.000). De daling wordt veroorzaakt doordat er in 2021 na herverzekering bijna € 1 miljoen minder schaden zijn geboekt. Daarnaast zijn de voorzieningen na herverzekering in 2021 € 2 miljoen lager dan in 2020. De mutatie in de reserve voor oude jaren laat een stijging zien. Er is onderliggend zowel sprake van dalingen als stijgingen in de reserves van claims. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de ophoging van één schade uit 2017 (+ € 13 miljoen). Daarnaast wordt de daling met name veroorzaakt door de afhandeling van twee grote schaden, van respectievelijk € 2,2 miljoen van een schade uit 2010 en € 8 miljoen uit een schade van 2017. De Net Combined ratio is gedaald van 116% in 2020 naar 87% in 2021.
Bureau Schadepreventie en Nadeelcompensatie (BS&N)
Het Bureau Schadepreventie en Nadeelcompensatie (BS&N) is onderdeel van de Directie VGA. Naast de behandeling van aanvragen voor nadeelcompensatie, heeft BS&N in 2021 in samenwerking met andere onderdelen van de gemeente Amsterdam de Verordening Nadeelcompensatie Amsterdam 2022 voorbereid, waarna deze door de gemeenteraad is vastgesteld.
Het college van B&W heeft de Beleidsregel nadeelcompensatie vastgesteld. De aanleiding is de verwachte inwerkingtreding op 1 oktober 2022 van twee nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie, te weten: titel 4.5 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), die voorziet in een algemene regeling van de vergoeding van schade door rechtmatig overheidshandelen en afdeling 15.1 van de Omgevingswet (Ow) met een aanvullende regeling voor schadeoorzaken onder de Ow.
In 2020 is de gemeente gestart om zo’n 850 verkeersbruggen en 200 kilometer kademuur te herstellen. Een flink deel van deze werkzaamheden speelt zich af in het drukke centrum van Amsterdam. Het BS&N heeft een actieve rol binnen het project op zich genomen om ondernemers proactief te informeren over de werking van nadeelcompensatie. Tot slot heeft BS&N in 2021 een actieve en informatieve rol gehad in het overleg van de burgemeester met de vuurwerkbranche vanwege het afsteekverbod en inzake de instelling van de zone zwaar verkeer.
"Kwalitatief goede schadebehandeling en optimaal gebruik van onze schadedata is essentieel om te kunnen opereren als expertisecentrum voor onze relaties. Wij maken aan de hand van onze schadedata analyses zodat onze afdeling risicomanagement onze relaties kan adviseren over passende maatregelen om de operationele risico’s te beheersen." Cindy Nannen, senior schadespecialist